søndag 25. november 2012

Lotter.

Undertegnede på Akershus. (foto:CØA)
Det er meget mulig at folk flest ikke aner hva en lotte er. Selv er jeg blitt til på Bardufoss flystasjon, min far var ansatt i forsvaret helt til han døde, og jeg visste godt om lottene da jeg i september 2001 sto på plassen utenfor Høyskolen i Oslo og fikk vite hva som hadde skjedd i New York. Jeg hadde ikke hatt noe bevisst forhold til forsvaret på mange år, og etter at jeg hadde fått barn, men den dagen sto jeg og følte meg litt hjelpesløs, litt sånn "Fru Fritatt".

Jeg fant ut at jeg ikke ville ha den følelsen igjen, og at jeg ville vite - hvis vi skulle havne i en slik situasjon at det var nødvendig - hva jeg skulle gjøre og hvor jeg skulle møte opp. Jeg hadde også en nettvenninne som var lotte, og det var naturlig for meg å finne ut litt mer om dette da. Jeg fant ut at dette passet meg, slik min situasjon var. Jeg meldte meg inn, og fikk opplæring i 1.hjelp, hvordan lottene organiseres, jeg fikk lære å kneppe telt i uvær, jeg har lært å skyte med militære våpen, og jeg får tilbud om kurs for å gjøre meg selv dyktigere. I tillegg har man jo med seg alle kunnskaper og erfaringer fra alle andre deler av livet, som kommer til nytte. Jeg var ganske aktiv som lotte da jeg bodde i Asker og var medlem i Oslo lotteforening. Etter at jeg flyttet hit, har jeg meldt overføring til Elverum/Rena lotteforening som er mye mindre. Det er ikke så lett å møte på møter om kvelden når man må reise til Elverum, over en times kjøring herfra, og jeg må innrømme at det er mye annet som har krevd tiden min. Men - jeg er fremdeles lotte - og er fremdeles klar hvis jeg trengs.

Nå har datteren min, som var fem år da jeg selv meldte meg inn, blitt gammel nok til å bli lotte selv, og jeg er nå den stolte mor av en nybakt lotte. Jeg gleder meg på hennes vegne, og er sikker på at hun kommer til å være et verdifullt tilskudd hos lottene og totalforsvaret. Jeg synes i grunnen flere unge kvinner skulle finne ut hva lottene holder på med, og melde seg inn.

Lotteappellen. Vær som lotte alltid ansvarsbevist, pliktoppfyllende og våken. Vis punktlighet og orden i det arbeid du frivillig har påtatt deg. Vær vennlig og åpen når du kan, vær taus når du skal. Vær lojal mot ledere og kamerater og opptre verdig og disiplinert. Vær alltid tro mot lottebevegelsens ide. Lotter! Kjærlighet til hjem og fedreland er grunnvollen i lottebevegelsen. La denne kjærlighet prege din lottegjerning.

Gode rettningslinjer å ha i bakhodet.

stolt lotte
-fix

http://www.lottene.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar